Uloga odgajatelja u likovnom stvaralaštvu djece
S obzirom na važnost stvaralaštva za cjelokupni razvoj djeteta, potrebno je da odgajatelj u radu s djecom poznaje procese sazrijevanja i učenja u razvitku dječjeg likovnog izražavanja (razvoj psihomotorike ruke, šake, prstiju, spoznaja o okolini, sposobnost simbolizacije, prikazivanje onog što dijete zna o okolini i što stvarno može vidjeti) te faze razvoja likovnog stvaralaštva.
- Kreiranje poticajnog i podržavajućeg okruženja i atmosfere u grupi
Slunjski (2013.) ističe da je likovni jezik od iznimne važnosti za razvoj kreativnosti kod djece. Slobodnim likovnim izražavanjem djeca otkrivaju i pokazuju svoje unutarnje biće, doživljavanje i razumijevanje svijeta, iskustva, ideje i misli. Zbog toga je izuzetno bitno da odgojitelj svojim djelovanjem ne zaustavi razvoj dječje kreativnosti, već nasuprot tome, da je potiče i vrednuje. I sam Pablo Picasso rekao je da je kao dijete crtao kao Raphael, no kada je odrastao trebao mu je cijeli život da ponovno počne crtati kao dijete. Stoga je svako ukalupljivanje djeteta i njegova izražavanja prepreka za razvoj kreativnosti. Poticajna i obogaćena okolina važna je za razvoj kreativnosti i likovnosti. Tu dijete dobiva emocionalnu potporu, slobodno bira svoje aktivnosti i aktivni je sudionik. Nema pritiska i napetosti, okolina pruža izazove prilagođene dječjim sposobnostima, atmosfera potiče istraživanje i zabavu pri učenju. Odgojitelj je taj koji stvara plodno tlo za razvoj kreativnosti. Ono podrazumijeva veliku slobodu i odsustvo kritike. Prihvaća svako dijete kao individuu te mu daje podršku i ohrabrenje u razvoju svoje jedinstvenosti. Slunjski (2013) ističe da se kreativnost ne može razvijati "nabrzaka" te da predstavlja način na koji živimo. Tu ne postoje krivi ili točni odgovori, a svako dijete se promatra kreativnim na svoj način. Njegov trud se vrednuje te se pažnja daje samom procesu stvaranja umjesto produktu. Upravo u tom procesu dijete stvara nešto novo, nešto svoje. Osiguravajući poticajnu i neograničavajuću okolinu te dajući svakom djetetu prostora i vremena odgojitelj omogućuje razvoj kreativnosti i likovnog stvaralaštva. Kao što i autorica Slunjski (2013) ističe, djetetu je potrebno omogućiti da svijet oko sebe promatra "širom otvorenih očiju" te da svoje doživljaje izražava kreativno i nesputano.
- Kreativne sposobnosti djece više će doći do izražaja i razvijati se u atmosferi u kojoj se i kreativne sposobnosti odgojitelja prikladno koriste. Odgojiteljeva vjerovanja o kreativnosti mogu potaknuti ili biti prepreka za razvoj kreativnosti kod djece.
- Odgojiteljev entuzijazam, spremnost na riskiranje, imaginacija i znatiželja važni su za razvoj njegove osobne kreativnosti. Odgojitelji bi trebali biti sposobni koristiti poticanje procesa maštanja, promišljanja i razmatranja alternativnih ideja u podupiranju dječjeg razumijevanja te razvoja kreativnosti. Odgojitelji koji potiču i podupiru razvoj kreativnosti kod djece omogućuju i stvaraju poticajno okruženje te vrednuju aktivan angažman djeteta.
- Uloge odgajatelja u likovnom stvaralaštvu djeteta
Prema Balić-Šimrak (2011) uloga odgojitelja u podržavanju i njegovanju likovnog stvaralaštva djece je dvojaka: omogućiti djetetu što više mogućnosti da se likovno izražava i istražuje likovne materijale, da mu na nenametljiv način ukazuje na mogućnosti koje likovnost može pružiti te razvija njegov senzibilitet prema istoj. Važno je da uvažava i prihvaća dječji autentični likovni izraz sukladno njegovim razvojnim karakteristikama i dobi, da osigura prostor i vrijeme za likovno izražavanje, upozna dijete s različitim likovnim materijalima i tehnikama te da upozna dijete s likovnom umjetnosti kroz slikovnice, reprodukcije, posjete muzejima i galerijama.
Starc i suradnici (2004) ističu da odgajatelj djetetu treba osigurati slobodu u izražavanju, bez podučavanja, kritiziranja, intervencije i prosuđivanja odraslih. Odgajatelj pokazuje interes za djetetov rad, prihvaća objašnjenje istog te ga nenametljivo potiče na tumačenje značenja rada.
Na taj način dijete nam može pokazati svoj unutarnji svijet, svoje
misli, osjećaje. Također, ohrabrivanjem i njegovanjem likovnog izražavanja bez
uspoređivanja i vrednovanja, kod djece se razvija samopouzdanje, pozitivna
slika o sebi i autentičnost.